Till exempel undersöktes delar av konventets kyrkogård år 1996. Det rörde sig om en tomt vid Varvsgatans södra sida, en plats som vi idag kan säga låg strax nordost om kyrkans kor. Här påträffades tätt liggande begravningar; lämningarna efter sammanlagt 253 individer kunde tas tillvara och analyseras. Sannolikt handlade det om folk som bott i eller nära Åhus och som varit villiga att betala för själamässor och en gravplats invid konventet, en plats som åtnjöt högt anseende. Därför kan man inte säga att de döda utgör en genomsnittlig bild av stadens befolkning utan snarast en något mer välbeställd del av populationen. Men med detta sagt var det en detaljerad bild av liv och hälsoläge bland dessa människor som framkom vid analyserna. Gamla och nya skador vilka lämnat spår på skeletten kunde dokumenteras, liksom allehanda sjukdomstillstånd som tuberkulos, gikt, cancer, syfilis, spetälska, stroke och åderförkalkning. Resultat som i hög grad kom att ändra vår bild av medeltidens stadsbor finns presenterade i Caroline Ahlström Arcinis mycket läsvärda bok ”Åderförkalkning och portvinstår. Välfärdssjukdomar i medeltidens Åhus”, utgiven 2003. Den kan laddas ner från https://raa.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1294752&dswid=4662. |
En annan aspekt på undersökningarna i kvarteret Carl XI var att en yta i kvarterets sydöstra hörn föreföll sakna bebyggelse under stadstiden (ca 1200 till 1617). Visserligen stod det tidigt klart att det vidsträckta kvarterets inre delar hade brukats till vad vi idag hade kallat stadsodling – till hushållens kål- och trädgårdar. Även om inte fröer, kärnor och andra växtdelar hade bevarats i den sandiga och vattengenomsläppliga odlingsjorden visade förekomsten av aska, djurben, små bitar av keramik och andra mindre föremål att man gödslat med hushållsavfall. Det kunde behövas för att den magra sandjorden skulle ge önskad avkastning. Dessutom är detta typiskt för urban odling under medeltiden. Avskräde var inte främst ett problem, utan en tillgång; ett lämpligt och lättillgängligt jordförbättringsmedel.
En varm dag i slutet av juni 2018 gav metalldetektorn ett kraftigt utslag för ädelmetall i ett nyss framschaktat odlingslager strax söder om den Engströmska villan. Vad som hittats var en fint utförd fingerring med ett centralt blommotiv. Den var inte tillverkad av guld som man först kunde tro, utan av brännförgylld brons. Vad som är iögonfallande är ringens stora diameter. Mest sannolikt är att den avsetts att bli buren utanpå en handske; en typ av smycke som i England brukar kallas ”gauntlet ring”. Men i ett sammanhang som här i Åhus ska vi kanske inte främst tänka oss att ringen burits på riddares pansarnäve, utan snarare på en kyrklig ämbetsmans skinnhandske. Fyndet är hur som helst anmärkningsvärt och dess ägare bör ha saknat sin borttappade dyrbarhet… |
Höger: Blyplombens framsida, ett sigill som suttit på en packe importerad textil. Motivet påminner om medeltida mynt.
Ytterligare fynd med avvikande karaktär skulle snart följa. I ett smalt ledningsschakt inne på vad som idag är en inhägnad parkeringsplats påträffades två små beslag, gjutna av brons och försedda med nitar för fastsättning på ett underlag som kan ha varit läder, kanske till bälten, remmar eller väskor? På skådesidan av båda beslagen finns ett likarmat kors och ett textband. Budskapet är tydligt – här står AVE MARIA. Denna typ av böneformler förekommer gärna i urbana sammanhang, i anslutning till kyrkligt präglade miljöer och hör senmedeltiden till. Detta var en period då framför allt Mariakulten, dyrkandet av den Heliga Jungfrun, fick mycket stor betydelse i samhället. Även Marias moder Anna lyftes fram och blev föremål för en omfattande dyrkan, något vi ser spåren av i dagens Åhus med dess stadskyrka, vigd till Jesu moder, och den intilliggande kapellruinen S:t Anna. Den senare har en gång tjänat som gudstjänstrum till stadens hospital, en stiftelse som låter tala om sig i tidigt 1500-tal, strax före reformationen. | Vänster: AVE MARIA-beslag nr 1 med kors och textband. Höger: Baksidan av AVE MARIA-beslag nr 1 med två nitar. Vänster: AVE MARIA-belag nr 2 med kors och textband. Höger: Baksidan av AVE MARIA-beslag nr 2 med fyra nitar. |
Allt sammantaget finns det ett antal indicier som pekar mot att de till synes obebyggda tomterna i det sydöstra hörnet av dagens kvarteret Carl XI kan ha fungerat som odlingsmark till Åhus svartbröder. I så fall ligger det nära till hands att tolka ytan som en kål- eller örtagård, något man förväntar sig att finna i anslutning till kloster och konvent. Att det dessutom har funnits fiskdammar anlagda i grannskapet stämmer väl in, liksom att här har påträffats föremål med en direkt anknytning till överhet, långväga kontakter och religiöst liv. Men hur har dessa saker i så fall hamnat i konventets avskräde och slutligen ute i såbäddarnas odlingsjord? Det exakta händelseförloppet lär vi aldrig få klart för oss, men i en tid av dålig belysning har många borttappade småting försvunnit på gödselkärran. Ringen vore å sin sida ett högst rimligt fynd i en latrin. Även om vi inte har paleobotaniska belägg för detta kan även latrin ha utnyttjats till att bättra på den magra sandjordens bördighet. Eller finns det en annan, alternativ förklaring? För strax intill de bägge AVE MARIA-beslagen hittades ett påkostat, men brandskadat stort bultlås. Kan det vara aska och rester efter en brand i som hamnat i örtagården? Inte omöjligt som hypotes, men omöjligt att bevisa i praktiken. Det verkligt intressanta resultatet är emellertid att vi nu kunnat knyta ihop ett antal oväntade observationer och avvikande fynd från äldre grävningar. Såväl odling i en örtagård som fiskdammar och hantering av exklusiva matvaror pekar mot en koppling mellan de ytor som grävts ut nordost om konventet och den fyrlängade tegelbyggda anläggning som vi börjat undersöka 2023. Vi börjar få en allt bättre bild av hur daglig drift av en så betydelsefull inrättning som svartbrödernas konvent i Åhus påverkade den lilla medeltida kuststaden och dess invånare. Det är i sig inget dåligt resultat – men vi räknar med att en fortsättning följer! |